Er is veel om te doen de laatste tijd. Preventie en diverse gezondheidsprofessionals, waaronder ikzelf, die mensen trachten te enthousiasmeren voor een gezonde voeding en leefstijl. En niet voor niks blijkt, want de cijfers liegen er niet om. Op dit moment heeft 52% van de volwassenen in Nederland overgewicht en dat stijgt naar verwachting naar 64% in 2050 als de maatschappij op dezelfde voet doorgaat.
Het nieuwe kabinet noemt het betutteling en trekt zijn verantwoordelijkheid terug door te bezuinigen op preventie, terwijl de nood nu juist heel hoog is. Waar ons voormalig staatssecretaris van Volksgezond, Welzijn en Sport Maarten van Ooijen zich hard maakte voor een gezondere maatschappij en veel werk heeft verzet om preventie meer op de kaart te krijgen, wordt al dat harde werk nu gewoon in de ijskast gezet.
Gezegd wordt: laat de mensen zelf hun keuzes maken en niet betuttelen. Natuurlijk ben ik het eens dat de mens zelf vrij dient te zijn in het maken van zijn/haar keuze. Maar is dat in deze ook echt zo? Worden we niet door de omgeving beïnvloed en gestuurd naar de keuze die we denken dat we uit eigen wil hebben gemaakt? Als we bij bijna elke winkel waar we komen snoep zien liggen of frisdrank in de aanbieding zien staan, dan ziet dat brein dat als normaal. Vooral kinderen groeien hiermee op en zien het als een standaard. En ons brein is nog altijd verzot op zoet en ervaart dit als een beloning. De fabrieken spelen hier enorm goed op in, want uiteindelijk is het hen te doen om de verkoop van hun product. Geef ze eens ongelijk. Je wilt als ondernemer toch ook je product verkopen? Dan doe je er toch alles aan om dit goed in de kijker te zetten.
‘Kiezen we wel echt zelf of wordt onze keuze beïnvloed door onze omgeving?’
Moet de overheid hierin dan niet meer ingrijpen, willen we voorkomen dat we daadwerkelijk naar die 64% overgewicht stijgen? Kunnen we niet, zoals Teun van de Keuken in zijn boek ‘De Mens is een plofkip’ zegt, gezond voedsel meer in de kijker zetten?
Ik citeer: ‘Stel je eens voor dat er op elke hoek van de straat reclame wordt gemaakt voor broccoli, aubergine en kraanwater. Gelikte filmpjes verschijnen op tv voor asperges en tuinbonen en in plaats van snoep en snacks overal groente en fruit te koop is. Dan zou de populariteit van gezond voedsel ongetwijfeld toenemen. Zeker als mensen ook nog eens zouden leren wat voor heerlijks ze allemaal met die gezonde ingrediënten kunnen maken.’
‘Gezond voedsel meer in de kijker zetten’
Dit klinkt inderdaad bizar en gek, want waarom zou je daarvoor reclame hoeven maken. Maar er zit meer waarheid in dan je denkt. We zijn vergeten wat ons echt voedt en wat ons lichaam echt nodig heeft en gaan te snel voor gemak en leggen het vertrouwen in handen van fabrikanten. Terwijl de fabrikant er alleen op uit is zijn product zoveel mogelijk te verkopen, dus moet hij het zoveel mogelijk onder de aandacht brengen en zo lekker mogelijk maken. En dat doet hij echt niet met gezonde ingrediënten.
‘Als alle voedsel in je omgeving ongezond is en alles waarvoor reclame wordt gemaakt ook, dan wordt ongezond de norm. Als het overgrote deel juist gezond is, dan zouden we hier misschien ook een normsverandering teweeg kunnen brengen’, zegt Teun in zijn boek. En daar heeft hij zeker een goed punt.
‘Ongezond wordt de norm als alle voedsel in je omgeving ongezond is’
De overheid kan daar naar mijn mening een rol in spelen. Door bijv. allereerst te beginnen met kaders aan te brengen en regels te stellen m.b.t. wat waar mag worden aangeboden. Waarom zou je snoep en frisdrank verkopen in een bouwmarkt of bij een drogist? Dat heeft toch niks met klussen of gezondheid te maken! Hoe meer je hiermee geconfronteerd wordt in je omgeving, hoe lastiger het wordt er niet door verleid te worden. Deze maatregel nemen valt naar mijn mening zeker niet onder betutteling. Want als iemand echt een blikje Red Bull wil of een Mars reep, dan gaat hij daar zelf wel naar op zoek in de supermarkt of warenhuis.
‘Snoep en frisdrank weg bij de bouwmarkt en drogist!’
We moeten zorgen dat voeding dat ons lijf echt geeft wat het nodig heeft goed zichtbaar en volop beschikbaar is en al het superbewerkte fabrieksvoer ergens in een zijstraatje van de supermarkt terecht komt. Want een keertje een lekker koekje of een glaasje wijn is natuurlijk helemaal oké. Maar laten we respect hebben voor ons lichaam en het geven wat het nodig heeft!
#ophetgezondepad #preventie #betuttelingofnoodzaak #TeunvandeKeuken #Demensiseenplofkip